Drie goede redenen om te - blijven - geloven in je eigen waarde

Als ondernemer weet je wat je waard bent. Toch krijg je ongetwijfeld te maken met klanten die om korting vragen. We weten er alles van. Natuurlijk ben je geneigd daarin mee te gaan, want stel je eens voor dat je een klant kwijtraakt. Toch hebben wij een gouden tip: niet doen. En wel hierom. Drie redenen.

1 Je weet wat je waard bent

Je hebt voor een bepaald uurtarief gekozen. Als het goed is, heb je daar uitvoerig over nagedacht en kun je dat tarief zonder blikken of blozen verantwoorden. Als IT-partij zijn er kosten waar je niet omheen kunt, zoals bijvoorbeeld de kosten voor Microsoft 365-abonnementen. Daarnaast kies je voor een bepaalde kwaliteit en daar heb je je redenen voor. Zo hebben wij bij Grift-IT gekozen voor de zakelijke hardware van HP, als het gaat om werkplekken. Die zijn niet het goedkoopst, maar die keuze hebben wij bewust gemaakt omdat we streven naar kwaliteit, innovatie en goede service. Voor het uurtarief dat je vraagt, lever je een bepaalde toegevoegde waarde. Wie je vraagt daar vanaf te wijken, ziet jouw toegevoegde waarde niet. Misschien moet je dat dan toch nog maar eens helder uitleggen.

2 Er is geen weg terug

Misschien is er een bijzondere klant die je dolgraag wil ‘binnenhalen’. Toch maar een keer korting geven dan? Nee, want als je daaraan begint, is er geen reden om dat volgende keer niet weer te doen. Kortom, er is geen weg terug.

3 De klant voelt zich bedrogen

Er zijn winkels waar je steevast korting krijgt op het hele assortiment. Twee artikelen voor de prijs van één, vijftig procent korting, tweede product voor één euro. Ik weet niet of je het herkent, maar ik voel me dan bedrogen. Blijkbaar zijn de oorspronkelijke prijzen gewoon te hoog. Ik ben ervan overtuigd dat dat niet alleen in retail zo werkt, maar ook in business-to-business. Want betekent het niet gewoon dat je te duur bent?

Geen korting, wel meedenken

Wij geven nooit korting. Een regel waar we nooit een uitzondering op maken. Maar dat wil niet zeggen dat we niet met onze klanten meedenken. Als we onze werkzaamheden zo in kunnen delen dat we twee dingen tegelijk kunnen doen, maken we minder uren. We proberen waar dat mogelijk is, onze werkzaamheden op afstand te doen, wat ons weer reistijd scheelt. En als we bepaalde extra activiteiten mee kunnen nemen tijdens gepland periodiek onderhoud, komt dat ook de efficiency weer ten goede. Zo voelt de klant zich gewaardeerd, en kunnen wij vasthouden aan de kwaliteit waar we staan. Win-winsituatie toch?

Nieuwsgierig naar onze eigenwijze kijk op IT?

Een keuze voor een IT-partner maak je op basis van vertrouwen. Dat doe je niet op basis van een advertentie of een leuke blog. Hebben we je interesse gewekt met onze eigenwijze kijk op IT? Dan nodigen we je uit voor een open en eerlijk gesprek, zonder enige verplichting. We leren je graag kennen! Neem contact met me op per mail of bel naar 0174-670 615 en vraag naar Dennis.

Hartelijke groeten,

Dennis Grift