Innovatief ondernemen, zo doe je dat

Het land is in lockdown en thuiswerken is de norm. Voor ons is dat niks nieuws, technologie is ons vak en onze werkplekken zijn al jaren zo ingericht dat we altijd en overal kunnen werken, op elk apparaat. We snappen dat dat niet voor elke onderneming even makkelijk is. Maar voor – bijna – alles is een oplossing.

Van ver van mijn bed naar op de stoep

Voor de uitbraak van het coronavirus zagen we dat veel ondernemers dat online gebeuren nog niet zo nodig vonden. Maar die ver-van-mijn-bed-show stond begin 2020 ook ineens bij hen op de stoep. Dat zorgde voor een run op innovatieve oplossingen om hun business voort te kunnen zetten. Eigenaren van stenen winkels wisten niet hoe snel ze een webshop moesten openen, inclusief allerlei koppelingen met betaal- en verzendoplossingen. Anderen gingen versneld aan de slag met Microsoft Teams, maakten koppelingen naar cloudprinters, of zochten naar manieren om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren, zoals het digitaliseren van werkbonnen of het koppelen van CRM-systemen en facturatiesystemen.

Gedwongen over

Iedereen die achterbleef is inmiddels ook gedwongen over te stappen naar de cloud. Daarbij moet je kijken naar drie factoren: de infrastructuur, de kantoorautomatisering en de overige softwareapplicaties. Die infrastructuur en de overstap naar Office 365 voor de kantoorautomatisering is – voor ons – een fluitje van een cent. Het is vaak nog wel even een kunstje om de overige softwareapplicaties die nu nog lokaal draaien, in de cloud te krijgen. Dat is een kwestie van alle processen nalopen en kijken welke oplossing er mogelijk is. Voor veel pakketten zijn er online varianten beschikbaar. Maar er zijn applicaties – denk aan de aansturing van fabrieksmachines – die per se op een lokale computer moeten draaien.

Lekker eigenwijs

Eigenwijs als we zijn, bijna altijd weten we wel een oplossing te bedenken. Onlangs hadden we te maken met een elektrotechnisch installatiebureau die de servers op hun eigen locatie hadden staan omdat het pakket waar ze mee werkten nog niet online werd aangeboden. Er was geen alternatief. Wij hebben dat toch over weten te brengen naar ons datacenter, en werkend gekregen met behulp van een remote app. Zo kunnen mensen de applicatie toch van afstand benaderen, ook met hun mobiele devices, en maken we feitelijk van een niet-cloudpakket een cloudpakket. Meedenken over slimme oplossingen om werkprocessen te optimaliseren, ook daar worden we blij van.

Nieuwsgierig naar onze eigenwijze kijk op IT?

Een keuze voor een IT-partner maak je op basis van vertrouwen. Dat doe je niet op basis van een advertentie of een leuke blog. Hebben we je interesse gewekt met onze eigenwijze kijk op IT? Dan nodigen we je uit voor een open en eerlijk gesprek, zonder enige verplichting. We leren je graag kennen! Neem contact met me op per mail of bel naar 0174-670 615 en vraag naar Dennis.

Hartelijke groeten,

Dennis Grift