Minder werken, meer verzetten. Zo doet Dennis dat

Toen Dennis als ondernemer begon, werkte hij minimaal 80 uur in de week. Van hard werken is nog nooit iemand slechter geworden, maar de vraag is of het altijd nodig is. Inmiddels bestaat Grift – IT bijna 15 jaar en draait Dennis normale werkweken. Hoe doet hij dat? Dit zijn Dennis’ 4 tips.

Bewaak je grenzen

Toen ik als zelfstandig ondernemer begon, nam ik me heilig voor om nooit meer ’s avonds en nooit meer in het weekend te werken. De eerste avond was ik net voor middernacht thuis, het eerste weekend ben ik geen seconde vrij geweest. Dat was niet de bedoeling. Natuurlijk moet een klant die vastloopt geholpen worden, maar je moet wel zorgen dat je de balans bewaart en je eigen grenzen bewaart. Inmiddels werk normale werkweken en mijn doel is dat zo te houden. Als ik mijn eigen 4 tips blijf volgen, moet me dat zeker gaan lukken

1 Verzamel een team van goede mensen om je heen

Toen ik net voor mezelf begon, was het werken, werken, werken. Maar hard werken en fulltime doorbuffelen wil niet altijd zeggen dat je heel efficiënt bezig bent. Daar kwam ik al doende wel achter. Wil je echt slim en efficiënt bezig zijn, moet je een goed team om je heen verzamelen met mensen waar je blind op durft te vertrouwen. Vertrouw daar dan ook op, en ga niet steeds tóch zelf proberen alles op te lossen. Je hebt ze niet voor niets met zoveel zorg hebt gerekruteerd.

2 Een workaround is ook een oplossing

Er wordt al zoveel van je verwacht als ondernemer: er zijn leveranciers die slecht leveren, klanten die niet op tijd betalen, een administratie die om aandacht vraagt en een netwerk dat onderhouden moet worden. Maak je niet extra druk als dat niet nodig is. Natuurlijk moet je als ondernemer soms even extra gas geven, maar niet elk probleem moet per se vandaag worden opgelost, en nee, je hoeft de wereld niet te redden. Wat is het belangrijkste in je leven als ondernemer? Zorgen dat je klant door kan met zijn of haar business. Geef daar dan je prioriteit aan. Kun je een probleem niet direct op de ideale manier oplossen? Creëer dan een work around. Doen wij ook, en daar zijn onze klanten heel blij mee.

3 Wees flexibel

Onze supportafdeling moet natuurlijk van ’s ochtends vroeg tot het einde van de werkdag bereikbaar zijn. Maar als je projecten draait, kan je dat natuurlijk ook buiten de standaard kantoortijden. Vaak is dat ook voor de klant alleen maar prettiger. De klant heeft zo minder overlast, en wij kunnen ons werk doen zonder constant gestoord te worden. Zo draai je minder uren, maar krijg je meer voor elkaar. Natuurlijk moeten we ervoor waken dat we niet meer ’s nachts aan het werk zijn dan overdag. In die valkuil zijn we al eens getrapt, maar met een flexibele instelling brengen we iedereen verder.

4 Werk in shifts

In de nabije toekomst gaan we een security operations center neerzetten. Zo’n SOC monitort 24/7 de beveiliging van je organisatie, op zowel organisatorisch als technisch niveau. Dan gaan we shifts draaien zodat we de werkdruk netjes kunnen verdelen. Ook dan geldt natuurlijk dat je als eigenaar je niet overal mee moet willen bemoeien. Kom ik terug bij punt 1: vertrouw op je team.

Nieuwsgierig naar onze eigenwijze kijk op IT?

Een keuze voor een IT-partner maak je op basis van vertrouwen. Dat doe je niet op basis van een advertentie of een leuke blog. Hebben we je interesse gewekt met onze eigenwijze kijk op IT? Dan nodigen we je uit voor een open en eerlijk gesprek, zonder enige verplichting. We leren je graag kennen! Neem contact met me op per mail of bel naar 0174-670 615 en vraag naar Dennis.

Hartelijke groeten,

Dennis Grift