Thuiswerken roeien met de riemen die je hebt? Dat kan beter!

Hoewel de meeste bedrijven al wel aan hun digitale reis begonnen waren, waren er ook heel wat ondernemers en leidinggevenden die stellig riepen: ‘Thuiswerken, dat past niet bij ons!’ Ook voor hen is er nu geen ontkomen meer aan. Als je niet goed op deze situatie was voorbereid, is het vaak een kwestie van roeien met de riemen die je hebt. Maar gelukkig is er hulp in de buurt. Nou ja, virtuele hulp.

Veiligheid voorop

Of je nu al jaren thuiswerkt, of pas sinds begin dit jaar, iedereen is zich inmiddels wel bewust van het belang van veiligheid. Cybercriminelen weten heel goed gebruik te maken van het coronavirus en de daarmee gepaard gaande informatiebehoefte onder mensen. Een sterk wachtwoord alleen is niet meer voldoende. Met tweefactorauthenticatie (2FA) verklein je de kans dat je wordt gehackt doordat de gebruiker zich via een tweede middel moet identificeren. Dit kan zijn via een sms’je, een appje die een code genereert, of een key die je in je computer moet stoppen.

Wat als het niet lukt?

Het klinkt heel gemakkelijk, maar soms heb je toch wat hulp nodig. Gelukkig zijn er ICT-dienstverleners die daarover hebben nagedacht. Het coronavirus kon niemand voorzien, maar wie beweert IT te leveren zonder poespas heeft al eerder nagedacht over service op afstand. Wil je aan de slag met tweefactorauthenticatie? Dan kunnen wij dat voor je regelen, zonder bij alle medewerkers aan de keukentafel te hoeven schuiven. Gewoon op afstand.

Openklappen en gaan

Organisaties die nog niet goed voorbereid waren op het werken op afstand, moeten vaak – ik zei het al – roeien met de riemen die ze hebben. En die riemen – hun laptops en ander materiaal – zijn niet per se geschikt voor de situatie. Met een beetje hulp komen ook die organisaties op gang. Zo hebben wij voor verschillende bedrijven hun hele werkomgeving opnieuw ingericht. We hebben nieuwe laptops geregeld. Via dropshipping worden die rechtstreeks van de leverancier aan de eindgebruiker geleverd. Die hoeft alleen maar de laptop open te klappen en ons te bellen. Wij regelen de rest op afstand. Telefonie hebben we overgezet naar VoIP, en om samen te werken hebben we – hoe kan het ook anders – Microsoft Teams geïnstalleerd en conference rooms ingericht.

Meenemen in de nieuwe omgeving

Veranderen is moeilijk. Medewerkers moeten ineens van aan de keukentafel aan het werk, in een compleet nieuwe werkomgeving. Ga er maar aan staan. Door middel van online trainingen nemen we gebruikers mee en helpen we ze het maximale uit de nieuwe omgeving te halen. Inmiddels heb ik zelfs klanten horen vertellen dat ze sollicitatiegesprekken via Microsoft Teams hebben gevoerd. Hoe mooi is dat?!

En wijzelf?

Voor onszelf betekent deze situatie ook dat we niet gebonden zijn aan onze vaste werkplek. We werken nu vanuit onze kantoortuin waar niet meer dan twee mensen tegelijk werken, met minstens vijf meter afstand tot elkaar. De rest werk thuis en een enkeling – voor als het echt niet anders kan – is onderweg. ICT valt weliswaar onder de kritische beroepen, wat inhoudt dat wij nog wel overal mogen komen, maar uiteraard proberen wij contact zoveel mogelijk te vermijden. En dat kan ook goed in onze branche. Onlangs nog hebben wij servers van een klant in een datacenter om de hoek geplaatst. Gebruikers loggen in op een remote desktopsessie, er hoeft dus niemand fysieke op kantoor te zijn. Mocht er toch iets misgaan, kunnen wij na de nodige veiligheidsprotocollen, gewoon bij de servers zonder een ander mens tegen te komen. Saai, maar op dit moment natuurlijk ideaal!

Wil je ook op weg geholpen worden?

Worstel je nog een beetje met deze hele situatie? Denk je dat het beter kan of merk je dat je medewerkers niet helemaal tevreden zijn met de manier van werken? Wij kunnen helpen. Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. Dan kan per mail of bel naar 0174-670 615 en vraag naar Dennis. Ik leer je graag kennen.

Hartelijke groeten,

Dennis Grift